Thuiswerken (WFH) kan de productiviteit van werknemers verhogen door ze een betere balans tussen werk en privé te bieden en een comfortabelere werkomgeving te creëren. Sommige onderzoeken wijzen zelfs uit dat werknemers die op afstand werken productiever zijn dan werknemers die op kantoor werken. Hoewel WFH veel voordelen kan bieden voor zowel werknemers als managers, moeten managers de nadelen en uitdagingen begrijpen om zich bewust te zijn van de implicaties en mogelijke problemen bij de implementatie van WFH.
- Het kan een uitdaging zijn om onderscheid te maken tussen privéleven en professionele taken, met betrekking tot de tijd die aan beide taken wordt besteed.
Op afstand werken betekent dat werknemers gemakkelijk afgeleid kunnen worden door taken, tv en andere huishoudelijke activiteiten, waardoor ze thuis in een konijnenhol van afleidingen terechtkomen. Telewerkers moeten duidelijke grenzen stellen met familieleden om deze onderbrekingen tijdens het thuiswerken te beperken. Een koptelefoon met ruisonderdrukking of het afspelen van rustgevende muziek kan helpen om storende geluiden zoals verkeer of buren die afleiden te blokkeren.
- Eenzaamheid en isolatie kunnen grote uitdagingen zijn voor medewerkers op afstand. Hoewel werknemers fysiek alleen werken, hebben ze nog steeds contact met collega’s via videogesprekken en chatplatforms waar lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen ontbreken die essentieel zijn voor interpersoonlijke communicatie – waardoor sommige externe werknemers zich eenzaam en geïsoleerd voelen, vooral degenen die voor het eerst op afstand werken. Om eenzaamheid tegen te gaan, raden veel telewerkers aan om deel te nemen aan teambuildingactiviteiten zoals happy hours of kantoorretraites om gemeenschapszin op te bouwen en teamgeest te bevorderen.
- Het ontbreken van voorzieningen zoals gratis donuts en koffie op locatie kan worden gezien als een nadeel.
Thuiswerken heeft een aantal nadelen, zoals het ontbreken van gratis donuts en koffie, maar dit kan worden gecompenseerd met andere voordelen. Werknemers op afstand kunnen geld besparen op lunch- en vervoerskosten, en ook op kledingkosten omdat ze geen professionele kleding hoeven te dragen voor face-to-face vergaderingen.
- Communicatie-uitdagingen nemen toe bij thuiswerken. Een van de grootste nadelen van telewerken is dat het moeilijk is om op de hoogte te blijven van bedrijfsnieuws en -processen. Hoewel e-mail en messaging apps manieren zijn voor werknemers om in contact te blijven, kan het op de hoogte blijven van bedrijfsupdates bij thuiswerken een grotere uitdaging zijn dan verwacht. Om deze uitdaging aan te gaan, bieden veel bedrijven thuiswerkers hun eigen intranet of portaal, met bedrijfsbeleid en trainingsmateriaal. Werkgevers bieden soms webinars en virtuele conferenties aan om externe werknemers op de hoogte te houden van wat er op het werk gebeurt, zodat ze betrokken blijven en productieve leden van het bedrijf blijven. Door betrokken te blijven, kunnen externe werknemers een aanwinst blijven voor de organisatie.